Voir la galerie de la discussion
Vanilla 1.3.0 is a product of Lussumo. More Information: Documentation, Community Support.
Ce que vous allez trouver ici :
Cerise sur le gâteau, vous pouvez très facilement apporter votre contribution à tout ça. Pour ce faire, le mieux est encore de vous connecter ou de vous inscrire :)
Enfin, vous pouvez nous contacter directement à l'adresse email : contact (CHEZ) musiques-incongrues (POINT) net
1 to 2 of 2
Program Note:
"Dastgah" brings together traditional Persian music theory, serialism, and microtonality, using SuperCollider to realize these concepts. At its center is a redefined serial matrix that expands beyond the standard 12-tone system to include 17 tones. These tones are inspired by the Persian Dastgah system, offering a microtonal perspective that extends the possibilities of serialism.
The Dastgah system is a core part of Persian music. It is known for its melodic modes and microtonal intervals, which differ from the standardized pitches of the Western equal-tempered scale. These intervals often include subtle pitch variations that give Persian music its unique expressiveness. For this piece, I used a set of 17 tones that reflect some of the diversity found in the Dastgah system, forming a microtonal foundation for serial techniques.
Serialism, originally based on the 12-tone method developed by Arnold Schoenberg, is adapted here to integrate this 17-tone structure. While preserving the serialist idea of avoiding tonal centers, the expanded tone set adds new possibilities for pitch relationships and interval patterns. This combination enhances the flexibility and depth of both serialism and microtonality.
SuperCollider played a central role in shaping this piece. The software allowed me to program the matrix to control pitch, rhythm, and dynamics with precision. I used it to create different forms of the matrix—Prime, Retrograde, Inversion, and Retrograde Inversion—while including the microtonal variations influenced by Persian music. This interaction between serialism and microtonality produces a soundscape that evolves and transforms.
The composition moves through a range of tonal and microtonal spaces, guided by the 17-tone matrix. The matrix shapes the vertical and horizontal movements of tone progressions while allowing for moments of spontaneity and variation. The result is a work that is both structured and expressive, drawing from both Persian music and serialism.
Introducing microtonality to a serialist framework offers listeners an opportunity to experience subtleties in pitch that are less common in conventional tonal systems. The microtonal intervals inspired by the Persian Dastgah add unique textures of tension and resolution, creating a distinct musical language. This encourages listeners to connect with the cultural and theoretical ideas behind the work.
This composition seeks to create a dialogue between different musical traditions. By blending elements of Persian music, serialism, and microtonality, and by leveraging the capabilities of SuperCollider, it explores new approaches to musical expression. It is both a personal reflection on musical identity and a step toward fostering cross-cultural connections in contemporary music.
Ali Balighi
Lubbock, Texas
2024یادداشت برنامه:
قطعهی «دستگاه» نظریه موسیقی سنتی ایرانی، سریالیسم، و میکروتونالیتی را در هم میآمیزد و با استفاده از سوپرکلایدر این مفاهیم را تحقق میبخشد. در مرکز این اثر، ماتریکسی بازتعریفشده قرار دارد که به جای سیستم استاندارد دوازدهنُتی، شامل ۱۷ نُت است. این نُتها الهامگرفته از سیستم دستگاه موسیقی ایرانی هستند و دیدگاهی میکروتونال ارائه میدهند که امکانات سریالیسم را گسترش میدهد.
سیستم دستگاه و ردیف یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است که به خاطر مُدهای ملودیک و فواصل میکروتونال خود شناخته میشود. این فواصل با گام مساوی در سیستم موسیقی غربی تفاوت دارند و شامل ظرایفِ زیر و بمی هستند که به موسیقی ایرانی احساس منحصر به فردی میبخشند. برای این اثر، مجموعهای از ۱۷ نُت انتخاب شده که بازتابدهنده برخی از تنوع موجود در سیستم دستگاه و ردیف هستند و بنیانی میکروتونال برای استفاده از تکنیکهای سریالی فراهم میکنند.
سریالیسم که در اصل بر پایه روش دوازدهنُتی آرنولد شوئنبرگ توسعه یافت، در اینجا برای ادغام با ساختار ۱۷ نُتی تطبیق داده شده است. با حفظ ایده سریالیستی مبنی بر اجتناب از مرکزیت تونال، مجموعه نُتهای گسترشیافته امکانهای جدیدی برای روابط بین نُتها و الگوهای فاصلهای ایجاد میکند. این ترکیب انعطاف و عمق بیشتری به سریالیسم و میکروتونالیتی میبخشد.
سوپرکلایدر نقش اساسی در شکلگیری این اثر داشته است. این نرمافزار به من امکان داد ماتریکس را برای کنترل دقیق زیر و بم، ریتم و دینامیک برنامهریزی کنم. از طریق آن، فرمهای مختلف ماتریکس مانند فرم اصلی، معکوس، وارونه و وارونه معکوس ایجاد شدند؛ در عین حال، تنوعهای میکروتونال متاثر از موسیقی ایرانی در آنها لحاظ شد. این تعامل بین سریالیسم و میکروتونالیتی، بافت صوتی پویایی را ایجاد میکند که به طور مستمر تحول مییابد.
ترکیب از میان فضاهای تونال و میکروتونال مختلف عبور میکند و ماتریکس ۱۷ نُتی حرکتهای عمودی و افقیِ پیشرفت نُتها را هدایت میکند. در عین حال، لحظاتی از خودانگیختگی و تغییر در ساختار اثر وجود دارد. نتیجه اثری است که از هر دو سنت موسیقی ایرانی و سریالی بهره میبرد.
معرفی میکروتونالیتی به چارچوب سریالیستی به شنوندگان امکان میدهد ظرایف بیشتری از زیر و بمی را تجربه کنند که در سیستمهای تونال متعارف کمتر دیده میشوند. فواصل میکروتونال الهامگرفته از سیستم دستگاه بافتهایی منحصر به فرد از کشش و آرامش ایجاد میکنند که به زبانی موسیقایی خاص تبدیل میشود و شنوندگان را به درک عمیقتر ایدههای فرهنگی و نظری اثر دعوت میکند.
این اثر در تلاش است تا گفتوگویی میان سنتهای مختلف موسیقایی ایجاد کند. با تلفیق عناصری از موسیقی ایرانی، سریالیسم و میکروتونالیتی و بهرهگیری از قابلیتهای سوپرکلایدر، راهکارهای جدیدی برای بیان موسیقایی کاوش میشود. این اثر بازتابی شخصی از هویت موسیقایی من است و در عین حال گامی به سوی تقویت پیوندهای بینفرهنگی در موسیقی معاصر است.
علی بلیغی
لابک، تگزاس
۲۰۲۴
credits
Ouh je sens que ça va me plaire
1 to 2 of 2